نوشته شده توسط مهسا غلامی در تیم مارکتینگ بیلبورد 27 اسفند 1398
در عصر حاضر که اینترنت در دسترس همه است و فراگیر شده؛ آیا باور میکنید اگر بگوییم تعداد افرادی که هر روز آنلاین میشوند همچنان در حال افزایش است؟ در واقع مقدار ثابت کاربران بزرگسال، اینترنت فقط در سه سال گذشته، 5 درصد رشد داشته است. در پی این تحولات تمایل مردم به خرید اینترنتی بیشتر شده و بازار های آنلاین رو به رشد هستند. استفاده ازین بازار بالقوه میتواند پتانسیل معرفی کسب و کار ها را افزایش دهد. بازاریابی یعنی ارتباط برقرار کردن با مخاطبان تان در زمان و مکان درست. امروزه به این معنی است که شما نیاز دارید آن ها را در جایی که بیشترین زمان خود را سپری میکنند؛ ملاقات کنید: در اینترنت. به بیانی دیگر دیجیتال مارکتینگ شکلی از بازاریابی به صورت آنلاین است. برای گسترش بازار خود با مشتریانتان در زمان و مکان درست ملاقات کنید و بازاریابی دیجیتال را شروع کنید.
دیجیتال مارکتینگ شامل کلیه مراحل بازاریابی است که به وسیله دستگاه الکترونیکی و اینترنت صورت میگیرد. مشاغل و کسب و کار ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه، از اهرم کانال های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های دیگر بهره میگیرند.
تبلیغات چاپی، ارتباط تلفنی و یا در بازاریابی فیزیکی از معروف ترین بازاریابی های سنتی محسوب میشوند؛ در حالی که بازاریابی دیجیتال میتواند به صورت الکترونیکی و آنلاین باشد. این بدان معنی است که برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال تعداد نامحدودی فرصت های تبلیغاتی مانند ایمیل، فیلم، رسانه های اجتماعی یا فرصت های بازاریابی مبتنی بر وب سایت برای برند ها و کسب و کار ها دارد.
از آنجا که بازاریابی دیجیتال گزینه ها و استراتژی های زیادی به همراه دارد، شما میتوانید با توجه به مقدار بودجه خود و بسته به موضوع مورد نظراز انواع مختلف روش های بازاریابی استفاده کنید. به همراه این نوع از بازاریابی، میتوانید از ابزارهایی مانند داشبورد آنالیز نیز استفاده کنید تا علاوه بر هدف گیری مشتریانتان، بر میزان موفقیت و بازگشت سرمایه کمپین های خود نظارت کنید. در حالی که ممکن است با یک محتوای تبلیغاتی سنتی-مانند بیلبورد یا تبلیغات چاپی-نتوان مشتریان اصلی را شناسایی و راهنمایی کرد. درواقع استفاده از تحلیل ها و آنالیز های بازاریابی دیجیتالی هوشمندانهتر و به صرفهتر از بازاریابی سنتی است.
بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالی بی شمار، برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین سپری میکنند، تعریف میشود. از وب سایت گرفته تا دارایی های برند شده آنلاین مربوط به تجارت؛ مانند تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی از طریق ایمیل، بروشور آنلاین و غیره.
بنابر این طیف گستردهای از تاکتیک ها وجود دارد که تحت عنوان "بازاریابی دیجیتال" قرار میگیرد.
بهترین بازاریابان دیجیتال تصویر روشنی از چگونگی پشتیبانی هر یک از کمپین های بازاریابی دیجیتال برای تحقق اهداف کلی خود دارند و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، میتوانند از طریق کانال های رایگان و پولی ای که در اختیارشان است از یک کمپین بزرگتر حمایت کنند. به عنوان مثال، یک بازاریاب محتوا میتواند مجموعهای از پست های وبلاگ ایجاد کند که در فرآیند ایجاد مشتری از طریق یک کتاب اینترنتی جدید که به تازگی کسب و کار ایجاد کرده است، به کار رود. بازاریاب رسانه های اجتماعی شرکت ممکن است به تبلیغ پست های وبلاگ از طریق پست های پرداخت شده و ارگانیک در حساب های رسانه های اجتماعی این کسب و کار کمک کند. ممکن است بازاریاب های مربوط به ایمیل یک کمپین ایجاد کنند تا برای کسانی که کتاب الکترونیکی دریافت میکنند اطلاعات بیشتری را درباره شرکت از طریق ایمیل ارسال کنند.
برای آشنایی بیشتر مثال هایی از بازاریابی دیجیتال را میتوانید در 10 مورد زیر مشاهده کنید:
1- بهینه سازی موتور جستجو(SEO)
2- بازاریابی محتوا
3- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
4- پرداخت برای هر کلیک(PPC)
5- بازاریابی وابسته
6- تبلیغات بومی
7- اتوماسیون بازاریابی
8- بازاریابی ایمیلی
9- روابط عمومی آنلاین
10- بازاریابی ورودی
تا اینجا به صورت کلی با بازاریابی دیجیتال و مزایای آن نسبت به بازاریابی سنتی آشنا شده ایم. در ادامه به برخی از رایج ترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال و کانال های مربوط به هریک از آنها میپردازیم.