چیست؟ UX طراحی تجربه کاربری

نوشته شده توسط فاطمه صفوی پور در تیم مارکتینگ بیلبورد 24 خرداد 1399

چکیده

تجربه کاربری (UX) پروسه طراحی تیمی است که تیم های طراحی رابط کاربری(UI) از آن ها برای ایجاد محصولاتی استفاده می‌کنند که تجارب معنی دار و مرتبط را برای کاربران ارائه می‌دهند. این پروسه شامل طراحی کل فرایند دستیابی و ادغام محصول از جمله جنبه های برندسازی، طراحی، قابلیت استفاده آسان و عملکرد است. در یک مطالعه جدید از تحقیقات Forrester، یک رابط کاربری با طراحی زیبا می‌تواند نرخ بازدید وب سایت شما را تا 200٪ بالا ببرد و یک طراحی UX بهتر می‌تواند این نرخ را تا 400٪ بیشتر کند.

طراحی تجربه کاربری چیست

آن چه طراحان تجربه کاربری انجام می‌دهند فراتر از طراحی رابط کاربری است:

"طراحی تجربه کاربر" اغلب با اصطلاحاتی مانند "طراحی رابط کاربری" و "قابلیت استفاده" به طور متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که قابلیت استفاده و طراحی رابط کاربری (UI)، که جنبه های مهم طراحی تجربه کاربری هستند، زیر مجموعه های طراحی تجربه کاربری اند. قابل ذکر است طراحی UX نیز طیف گسترده ای از حوزه های دیگر را در بر می‌گیرد. یک طراح UX بر همه مراحل دستیابی و یکپارچه سازی یک محصول از جمله جنبه های برندسازی، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد تمرکز دارد. این داستانی است که قبل از این که محصول حتی در دست کاربر باشد، شروع می‌شود.

محصولاتی که تجربه کاربری فوق العاده ای را ارائه می دهند (به عنوان مثال آیفون) نه تنها به منظور مصرف یا استفاده از محصول بلکه در کل فرآیند دستیابی، داشتن و حتی عیب یابی آن طراحی می‌شوند. به همین ترتیب، طراحان UX فقط روی ایجاد محصولاتی قابل استفاده تمرکز نمی کنند. آن ها روی جنبه های دیگر تجربه کاربرمانند لذت، کارآیی و سرگرمی نیز تمرکز می‌کنند. در نتیجه، تعریف واحدی از یک تجربه کاربری خوب وجود ندارد. اما می‌توان گفت یک تجربه کاربری خوب تجربه‌ای است که نیازهای کاربر را به طور خاص در زمینه‌ای که او از آن استفاده می کند، تامین می‌کند.

طراحان UX چرایی، چیستی و نحوه استفاده از محصول را در نظر می‌گیرند

به عنوان یک طراح UX باید چرایی، چیستی و چگونگی استفاده از محصول را در نظر بگیرید. چرایی، انگیزه های کاربران برای قبول یک محصول را در برمی‌گیرد؛ ممکن است این انگیزه ها مربوط به کاری باشد که کاربران مایل به انجام آن هستند یا مرتبط با ارزش ها و دیدگاه های کاربران در حین استفاده از محصول شود. چیستی، عملکرد و کاربرد آن چه که مردم می‌توانند با یک محصول انجام دهند را نشان می‌دهد. سرانجام چگونگی، به طراحی عملکرد به روشی قابل وصول که از نظر زیبایی شناختی مطبوع است، مربوط می‌شود. طراحان UX قبل از تعیین "چگونگی" با "چرایی" این کار شروع می کنند و درآخر به "چگونگی" این مساله می‌پردازند که چطور می‌توان محصولاتی را ایجاد کرد که کاربران بتوانند تجربیات معناداری با آن ها ایجاد کنند.

برای بهتر کردن تجربه کاربری سایت خود نیاز به مشاوره دارید؟

طراحی تجربه کاربری، کاربر محور است:

از آن جا که طراحی UX کل تجربه کاربر را دربرمی‌گیرد، یک رشته چند تخصصی است. طراحان UX از پیش زمینه رشته های مختلفی مانند طراحی بصری، برنامه نویسی، روانشناسی و طراحی تعامل برخوردار هستند. کارهای معمولی یک طراح UX متفاوت است ، اما غالباً شامل تحقیقات کاربر، ایجاد شخصیت، طراحی فریم ورک و نمونه های اولیه تعاملی و همچنین آزمایش نقشه ها است. این وظایف می‌تواند از یک سازمان تا سازمان دیگر و یک وب‌سایت تا وب‌سایتی دیگر بسیار متفاوت باشد؛ اما نکته مشترک این جاست که کارفرمایان همیشه از طراحان خواستار حمایت از کاربران هستند و نیازهای کاربران را در مرکز تمام تلاش های طراحی و توسعه قرار می‌دهند. به همین دلیل است که اکثر طراحان UX با محوریت کاربر پسند بودن و ایجاد تجربه کاربری بهتر تلاش خود را به بهترین وجه آگاهانه ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند تا همه مسائل مربوط به نیازهای کاربر را به صورت بهینه حل کنند.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
کپی
لینک

مطالب مرتبط